lördag 3 januari 2009

Kajakpaddling på västkusten

I September 2008 paddlade vi från Strömstad till Lysekil. En skön tur som bjöd på härligt sommarväder, ingen vind, säl och avstressande friluftsliv.

Turen började i Strömstad sent på eftermiddagen. Eftersom det var både blåsigt och lite regn i luften valde vi den inre leden söderut från Strömstad. Efter ett par timers paddling slog vi läger - kanske inte den mysigaste tältplatsen men den fick duga som första nattläger då det snart blev mörkt.

Dagen efter gick vi upp tidigt och åt frukost. Det var ett helt specielt ljus den morgonen. Skärgården blommade fortfarande och allt var bara stilla. Härligt!

Vi packade ihop och paddlade vidare på den inre leden via Råssö, Galtö och Resö. Området är väldigt annorlunda om man jämför med den traditionella bohuslänska miljön. Den inre leden påminner mest om fjällsjöar och på vägen träffade vi både på kor och säl.

Vi var ivriga och paddlade på i bra tempo. Framför oss
hade vi Tjurpannan - en ökänd svår passage. Vädret var fortfarande fint och bara en svag vind blåste men vi ville inte ösla tid på lunch INNAN tjurpannan ,nu när vi hade chancen att passera i fint väder - så vi paddlade på.

Kathrine på sparning efter säl. De var många på den turen.

Tjurpannan gick bra - men även i måttlig vind kände vi av oregelbunden sjö, retursjö och spegelsjö mm. Vi var glada att passera i lugnt väder. Efter en lång förmiddag stannade vi till på ön Käften straks norr om Grebbestad. Här tog vi en välförtjänt lunch och en eftermiddagslur i solen. Vi passade även på att torka lite kläder, sovsäcken och tältet. Dagens nattläger blev på en av västkustens finaste öar - St Måkholmen. En ö i yttre havsbandet med en lång sandstrand och massor av fina blommor.

En fin strand på St Måkholmen.

Efter en fin natt i tältet blev det ännu en skön dag i Fjällbackas skärgård. Vi njöt i solen och tänkte tillbaka på alla fina guidade turer vi hade här i sommar. Fjällbacka är altid värd ett besök året runt.

Kvällens lägerplats blev efter ett besök i Bovallstrand och en pizza en ö med maffiga klippor. På morgonen vaknade vi till vild aktivitet på havet - hummerpremiären!
Paddelvägen vidare till Lysekil var som altid trevlig:-)